Stora och små milstolpar

Ja, då sitter jag på tåget igen fast den här gången är jag inte på väg till en behandling utan på väg till julfirande med en liten hemlighet i magen. Rådet från min klinik är att undvika stress och försöka dela livet på fyra för att hitta en lagom nivå. Att följa det när det är jättemycket på jobbet inför ledigheten plus julförberedelser har inte varit enkelt. Det har ju också varit lite att ordna med som har med graviditeten att göra, prover som skulle tas och besök som skulle bokas. På kvällarna har jag varit helt slutkörd.

I måndags var jag och lämnade blodprov för att mäta halten hcg. Jag använde mig av werlabs och tidigare har jag alltid fått provsvaren efter några timmar. Måndagen gick dock och inget svar kom och jag fick fortsätta att sitta som på nålar. Tisdag förmiddag mailade jag dem för att fråga hur lång tid det skulle dröja och fick svaret att värdet hade kommit in men eftersom det låg utanför gränsvärdet så väntade de på att en läkare skulle kommentera innan de skickade ut resultatet. Snacka om att jag blev nervös av det svaret… Hon kunde dock maila värdet till mig om det var bråttom så efter ytterligare någon timme hade jag svaret. Min klinik hade sagt att det skulle ligga över 50 för konstaterad graviditet och mitt låg över 200, hurra! En viktig milstolpe passerad.

En annan lite mindre men nog så viktig milstolpe som passerades i veckan var när jag gick in på apoteket och köpte min första burk gravidvitaminer. Jag var äntligen ”kvalificerad” och får äntligen vara med i klubben.

Jag har för övrigt inte berättat för någon att jag är gravid än utom vårdpersonal. Det känns fortfarande overkligt och det är en rätt abstrakt tanke att det faktiskt växer en människa i min livmoder. Gissar på att det tar ett tag innan det sjunker in och att det inte känns som om det blivit något misstag och att jag inte alls är gravid. Jag ska strax berätta för min bästa vän som vet om hela min resa men min familj får vänta lite till. Antar dock att det beror på hur jag lyckas med smusslandet med alla piller, sprutor och vagitorier samt dölja magen som är full med blåmärken efter sprutorna för mamma nu under julen. Tror det blir svårt att komma undan med något annat än sanningen om hon kommer på mig men jag känner att det är för tidigt och för osäkert ännu för att berätta, jag väntar nog till andra trimestern. Jag väntar mig inget annat än glädje över min nyhet men om det inte går bra kommer jag att ha nog med min egen oro och sorg.

När jag öppnar gravidappen som jag också vågat installera så står det: Du är i vecka 5 (4+4), 11,8% av graviditeten har passerat och det är 247 dagar kvar. Det är lääänge det… Mycket kan hända men jag försöker hålla fast vid tanken på att för de flesta så går det bra och med mitt fina embryo så finns det ingen anledning att oroa sig så länge jag inte blöder och än så länge har det inte kommit en droppe blod. Bara att kämpa på med alla mediciner och hoppas att dagarna snart börjar rulla på lite fortare, just nu sniglar de sig fram 😊

Nä, nu är det dags att dra på jullistan på Spotify och hitta julstämningen innan jag är framme. God jul på er!

9 thoughts on “Stora och små milstolpar

  1. Jag hoppa innerligt att det går hela vagen! Så kul att du gjort resan som jag säkert också måste göra tidigt nästa år. Antar att familjen kanske anar när du inte äter allt eller undviker alkolhol. God jul och Gott nytt år! Stor kram

    Liked by 1 person

  2. Stort grattis!!
    Undrar ifall du hade börjat den resan tidigare i livet om du vetat hur lång den skulle bli? Eller var det först när du började som det var rätt tidpunkt i livet?

    Allt gott!

    Liked by 1 person

  3. Grattis och God Jul! Hoppas verkligen att det håller hela vägen för dig! Heja lilla mirakel!

    Jag har tyvärr tagit mig igenom 3 missfall och jag är tacksam för att vi berättat för familj och andra i vår närhet direkt. Det var lättare att bara sms:a ”tyvärr” än att förklara både graviditet och sorg på samma gång.
    Sen är ju såklart alla olika och jag önskar du aldrig ska behöva ställas inför det!

    Gilla

Kommentera

