V. 26: Alla dessa råd

Det blir betydligt glesare mellan mina inlägg nu och det beror på att allt bara rullar på, dag efter dag och vecka efter vecka. Magen växer och börjar så smått se ut som en gravidmage men det händer fortfarande att jag får berätta för folk. Antagligen beror det på att jag inte har så tighta kläder vilket jag inte brukar ha i vanliga fall heller, men jag har börjat använda några gravidtoppar och de smiter åt lite mer kring magen.

Jag fortsätter gå på mina kontroller på MVC varannan vecka och sist så var blodtryck, urinprov och blodvärden perfekta enligt min BM så kroppen verka må prima. Jag har även sluppit foglossning så här långt och det är jag väldigt glad över. Trots att allt såg så bra ut så var hon ändå tvungen att tjata om vikten. Jag har inte gått upp mer än 10 kg totalt och jag har svullnat upp en del de sista veckorna så jag misstänker att en del är vätska men ändå är hon på mig hela tiden. Då jag gick in med övervikt så vet jag att det inte är bra att gå upp för mycket och det är ju just det att jag redan vet, jag behöver inte få det upptryckt varje gång. Den enda effekten det får är att jag blir irriterad och efter allt negativt jag fått höra om min vikt hela livet så mår jag dåligt av det här. Jag vill att det här ska vara en tid i livet när jag får njuta av det fantastiska min kropp åstadkommer inte att jag åter ska behöva höra vikttjat och få dåligt samvete så fort jag stoppar något i munnen. Måste man väga sig på MVC? Jag har allvarligt börjat fundera på att avböja nästa gång.

Allt eftersom fler och fler vet om att jag är gravid så får jag också fler och fler råd och historier om hur det var de var gravida. De mesta blir upprepningar och folk menar ju väl så jag ler mest även om det oftast är sådant jag redan vet eller hört, eller som ibland när jag vet att det bara är en myt men inte vill ta diskussionen. Det där om att det ska gå så lätt att föda om man har breda höfter till exempel, jag hade önskat att det var sant… Sedan är det en tjej på jobbet som verkar ha bestämt sig för att lära mig hur allt ska vara. Nästan varje gång vi pratar får jag något i stil med ”så här är det”, ”så här ska du göra” precis som om det bara finns ett sätt och hon är expert på allt. Nu i veckan talade hon exempelvis om för mig att jag ska ha med ett par mjuka byxor till BB för det kan göra ont efteråt. Nähä, det hade jag aldrig kunnat räkna ut själv för att inte tala om att det står överallt… Hon menar ju väl men just för att det är så självklara grejer så kan det bli lite för mycket. Även om det är mitt första barn så har jag ju inte bott under en sten hela livet… Sedan gillar jag ju att söka rätt på information själv och fundera på hur just jag vill göra för nog finns det fler än ett sätt. Något de flesta verkar överens om dock verkar vara att det är bra med stödstrumpor och om de inte använde det så ångrar de sig nu så det får jag försöka ta tag i. Synd bara att vi nu går mot den varma årstiden och jag gillar verkligen sandaler så man får vifta med tårna och funkar ju inte med strumpor.

Annars får jag hela tiden frågan om hur jag mår och alla verkar så nyfikna på hur det går och det är kul. Jag mår fortfarande bra. Sömnen krånglar lite för mig och det är rätt många nätter som jag sover dåligt och vaknar utan anledning. Om jag åtminstone var tvungen att kissa eller var hungrig hade det ju funnits ett syfte med att vakna, nu känns det bara oerhört onödigt. Ibland blir jag jag också väldigt varm, jag har varit alldeles klibbig några nätter när jag vaknat men det kan även hända under dagen. Nu när det äntligen blivit vår och snudd på sommar så är det även lättare att komma ut på promenader så det har jag kommit igång med igen. Det går inte så fort längre, som max medeltempo, men jag går lika långt som tidigare även om det tar längre tid. Om jag går för fort eller kanske för länge börjar det dock kännas i magen. Jag tror inte det är sammandragningar utan det gör snarare lite ont så jag vet när det är dags att tagga ner. För några veckor sedan märkte jag att mina händer svullnat upp lite, en ring som brukar sitta så löst att den ofta åker av lämnar numera rejäla märken i fingret. I veckan när det var varmt tog jag fram ett par sandaler från förra året och även om jag precis fick på mig dem så märkte jag att även fötterna svullnat.

Sedan sist har jag även hunnit med ett besök på Ullared och tja kvittot blev rätt långt… Det blev några saker till mig bl a en trikåklänning och en kofta som blir perfekta nu och lite smågrejer och förbrukningsvaror men sedan stod det baby på det mesta på det där kvittot. Jag passade på att handla en del kläder i storlek 62 då jag mest köpt 56 innan så nu har jag en bra bas att börja med i klädväg. Jag fick även tag i en söt och billig fleeceoverall som nog blir perfekt månaderna efter födseln. Sedan gick jag loss ordentligt på den andra babyavdelningen med prylar och jag fick mycket struket på listan över saker jag tänkt köpa. Det blev lakan till både säng och vagn, babysitter, babygym, ursöta mjuka filtar, nappflaskor mm. Kvittot blev som sagt långt men jag tycker att jag fick mycket för mina pengar och det är skönt att ha prickat av så många grejer. Sedan är jag rätt stolt över att det i min ganska fulla kundvagn bara hamnade sådant som jag planerat att köpa och verkligen behöver och inget annat.

4 tankar på “V. 26: Alla dessa råd

  1. Jag är i v 25 och har inte vägt mig en gång. Min barnmorska tycker inte det är viktigt tydligen. Jag är också lite överviktig sen innan men har inte hört annat än att de är bra att inte fy upp för mkt då det kan bli jobbigt att gå ner sen lycka till

    Gillad av 1 person

  2. Jag var också överviktig när jag blev gravid, gick upp 19 kg och slutade på 120 kg. Men min bm höll inte på att tjata om det, jag vägde mig inte hos henne heller. Vägde mig hemma och sa vad vikten var när jag var där. Och hon påpekade aldrig att jag inte borde gå upp mer, dock sa hon att de hade en dietist som jag kunde träffa om jag ville men när jag tackade nej var det inget mer med det.
    Men du behöver inte väga dig eller meddela vikt till din bm, all mödravård är ju frivillig så de kan inte tvinga dog till nåt. Dock kan det vara bra att de vet på förlossningen så att ev läkemedel du behöver kan doseras rätt men de frågade mig vid inskrivningen vad den var så det behöver inte ståbi din journal.

    Gillad av 1 person

  3. Oproffsigt av din bm att uttrycka sig som du beskriver.
    Min kompis vägrade väga sig hos BM men jag valde att göra det trots höga siffror eftersom ”vätska” är ett av flera tecken på havandeskapaförgiftning. Vi var beräknade i samma vecka och hade samma BM.
    Suck för alla ”onödiga” råd och förlossningshistorier… men man får fokusera på att det är av omtanke!

    Gilla

Lämna en kommentar