V. 35: Semestermode

Så är i stort sett v. 35 till ända och jag kan konstatera att det blev ett längre blogguppehåll än jag tänkt mig. Sedan sist har jag hunnit med det extra tillväxtultraljudet och läkaren konstaterade att allt såg ut precis som det skulle. Pyret gjorde precis det hen skulle vilket är att ligga och andningsträna en massa och efter mätning uppskattade läkaren att hen ligger ca 5% över normalkurvan vilket är just normalt.

Sedan några veckor tillbaka har jag semester och jag passar på att göra mest ingenting vilket är väldigt skönt. Jag träffar vänner då och då och sedan går jag på mina kontroller. Däremellan har solstolen använts flitigt för läsning i skuggan, det är trots den moderata temperaturen alldeles för varmt för att sitta i solen. På MVC har de fortsatt att vara nöjda med både urinprov och blodtryck (även om jag ligger i den övre delen av normalintervallet), magen växer som den ska och när BM lyssnar på pyrets hjärtslag brukar det ligga runt 140 slag/minut vilket tydligen också är bra. Undrar dock om det kommer gå lika bra imorgon när jag dessutom ska träffa en ny BM igen. Har haft lite huvudvärk och varit lite illamående på sistone och det ihop med att jag haft ont i en punkt i övre delen av magen samt att jag lagt på mig mycket vätska gör mig lite orolig för att det är havandeskapsförgiftning på gång. Förra veckan gick jag upp 2,5 kg (!) och visst har jag rört mig mindre än vanligt och det har nog slunkit ner någon extra godsak men jag har inte tappat kontrollen så jag gissar att det är mycket vatten, något jag även ser på händer och fötter som svullnat lite mer. Men förutom svullna händer som gör ont, trötthet och dessa andra småkrämpor så mår jag ändå fortfarande rätt bra även om jag börjar känna mig otymplig 🙂

Förutom spring på MVC har jag även börjat springa regelbundet på rehabkliniken de samarbetar med. Första gången var jag där för foglossningen som nu när jag tar det lugnt har försvunnit (hoppas det fortsätter så). Sedan gick jag dit för att få skenor till handlederna för att försöka få bukt med svullnaden och smärtan i händerna. Tyvärr valde jag fel skenor, jag tog de i hårdplast istället för de mjuka och de är så obekväma så det är stört omöjligt att somna med dem så nästa vecka har jag en ny tid för att byta till de mjuka och se om de funkar bättre. Jag har även varit där och fått prova en TENS-apparat vilket jag vill ha hemma inför förlossningen. Jag frågade när jag var där om det gick att hyra en men just för förlossning fick de inte låna ut sådana apparater men då jag sökt tidigare för foglossning så kunde jag få låna en och prova om det hjälper mot det. Sjukgymnasten är ju inte dummare än att hon fattar varför jag egentligen vill låna en men hon höll god min när jag var där och testade för foglossningen och visade var jag kunde sätta elektroderna om jag även vill använda den vid förlossningen. Tyvärr fick jag inte med mig apparaten direkt utan jag fick boka en tid till i veckan som kommer för att hämta ut den. Som sagt, mycket spring nu… tur att jag har semester annars hade det varit svårt att hinna med.

Nu får fokus bli på att krama ur det mesta ur den sista snutten semester som är kvar och hoppas att det inte blir för jobbigt att jobba de där sista veckorna sedan. Bara fem veckor kvar till BF så nu kan pyret komma snart om hen har lite för bråttom, helt galet och rätt overkligt. Jag tycker fortfarande att tiden bara rusar iväg. Tycker mest att man brukar höra att folk tyckte det gick så långsamt på slutet och de var så otåliga, får se om det ”sniglar” till sig de sista veckorna för mig med 🙂

8 tankar på “V. 35: Semestermode

  1. Jag önskar dig toppenbra sista veckor och att förlossningen går perfekt! Vi alla längtar efter att få läsa om nedkomsten. Verkligen efterlängtad! 💕

    Gillad av 1 person

  2. Blir lite orolig över de symtom du räknar upp. Hoppas det inte är havandeskapsförgiftning och att de kollar dig ordentligt. För övrigt låter det ju positivt att du tycker veckorna går fort. Är allting klart hemma för den lilla?

    Gillad av 1 person

  3. Jag undrar också hur det går för dig. Kikar in här nästan varje dag. Jag hoppas verkligen att du mår bra och håller alla tummar!!!

    Gilla

Lämna en kommentar